VIDEO PILIHAN JANUARI 2012

Cari Artikel Lain

Monday, February 21, 2011

53 [QS:] An Najm (Bintang)


MUQADDIMAH
Surah An Najm terdiri atas 62 ayat, termasuk golongan surah-surah Makkiyyah, diturunkan sesudah surah Al Ikhlash. Nama " An Najm " (bintang), diambil dari perkataan " An Najm " yang terdapat pada ayat pertama surat ini.
[1]
Demi bintang semasa ia menjunam, -


Allah bersumpah dengan "An Najm" (bintang) adalah kerana bintang-bintang yang timbul dan tenggelam, amat besar manfaatnya bagi manusia, sebagai pedoman bagi manusia dalam melakukan pelayaran di lautan, dalam perjalanan di padang pasir, untuk menentukan peredaran musim dan sebagainya.
Pokok-pokok isinya:
I. Keimanan : Al Quran adalah wahyu Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.a.w. dengan perantaraan Jibril a.s. kebatilan penyembah berhala; tak ada seseorangpun memberi syafa'at tanpa izin Allah; tiap-tiap orang hanya memikul dosanya sendiri.
2. Hukum-hukum: Kewajiban menjauhi dosa-dosa besar; kewajiban bersujud dan menyembah Allah sahaja;
3. Dan lain-lain: Nabi Muhammmad s.a.w. melihat malaikat Jibril 2 kali dalam bentuk aslinya, yaitu sekali waktu menerima wahyu pertama dan sekali lagi di Sidratul Muntaha; anjuran supaya manusia jangan mengatakan dirinya suci karena Allah sendirilah yang mengetahui siapa yang takwa kepada-Nya; orang-orang musyrik selalu memperolok-olokkan Al Quran.

PENUTUP
Surah An Najm mengandung hal-hal yang berhubungan dengan penegasan risalah Muhammad S.a.w. dan Al Quran adalah wahyu dari Allah, menerangkan kebatalan berhala-berhala yang disembah orang-orang musyrik yang tidak dapat memberi manfaat dan mudharat, menerangkan sifat orang-orang yang muhsin. Dan surat ini juga menyebutkan sebahagian hakikat Islam yang tersebut pada Suhuf-suhuf Musa dan Suhuf-suhuf Ibrahim.
Hubungan surah An Najm dan surah Al Qamar
1. Pada akhir surah An Najm disebutkan hal yang mngenai hari kiamat, sedang pada awal surah Al Qamar disebutkan pula hal itu.
2. Dalam surah An Najm disinggung secara sepintas lalu keadaan umat-umat yang terdahulu, sedang pada surah Al Qamar disebutkan pula keadaan umat-umat yang terdahulu yang mendustakan rasul-rasul mereka.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komentar anda dihargai :)

SILA PERHATIKAN DAN FAHAMI VIDEO INI . Mudah-mudahan membuka minda dan hati kita. InsyaAllah


Video di bawah adalah syarahan Almarhum Sheikh Ahmed Deedat, semoga Allah memberkati segala usahanya. Peringatan mengenai Al-Quran ini sangat penting dan perlu diketahui oleh setiap muslim di seluruh dunia.




SAMBUNGANNYA DISINI : KLIK