VIDEO PILIHAN JANUARI 2012

Cari Artikel Lain

Saturday, February 19, 2011

52 [QS:] Ath Thuur (Bukit / Gunung Thuur)



MUQADDIMAH
Surah Ath Thuur terdiri atas 49 ayat, termasuk golongan surah-surah Makkiyyah, diturunkan sesudah surah As Sajdah. Dinamai "Ath Thuur" (Bukit) diambil dari perkataan "Ath Thuur" yang terdapat pada ayat pertama surat ini.
[1]
Demi Gunung Tursina;
[2]
Dan demi Kitab yang tertulis dengan rapi -
[3]
Pada lembaran surat yang terbuka;
[4]
Dan demi “Al-Baitul Makmur”;
[5]
Dan demi bumbung yang tinggi;
[6]
Dan demi laut yang penuh tepu (dengan kepanasan); -


Yang dimaksud dengan "bukit" di sini ialah bukit Thursina yang terletak di semenanjung Sinai, tempat Nabi Musa menerima wahyu dari Tuhannya.
Pokok-pokok isinya: I. Keimanan: Keadaan orang-orang kafir di dalam neraka dan keadaan orang-orang beriman di dalam syurga; bukti kekuasaan dan keesaan Allah;setiap orang bertanggung jawab terhadap perbuatannya masing-masing, sekalipun demikian bapa dan anak akan dikumpulkan Allah dalam syurga apabila kedua-duanya sama-sama beriman.
2. Hukum-hukum Kewajiban untuk tetap berda'wah dan anjuran melakukan zikir dan tasbih pada waktu siang dan malam.
3. Dan lain-lain: Orang-orang zalim pasti mendapat siksaan Allah di dunia dan di akhirat; Allah tetap akan menjaga dan melindungi Nabi Muhammad s.a.w.

PENUTUP
Surah Ath Thuur mengandung hal-hal yang berhubungan dengan penegasan adanya hari berbangkit, keadaan orang-orang kafir dan orang-orang mu'min di hari kiamat, keadaan syurga sebagai tempat orang-orang yang bertakwa dan hujjah-hujjah yang menunjukkan kebatalan kepercayaan orang-orang musyrik. Surah ini diakhiri dengan menyebutkan nasihat-nasihat kepada Rasulullah s.a.w. dan orang-orang mu'min.
Hubungan surah Ath Thuur dengan surah An Najm.
1. Surah Ath Thuur ditutup dengan menyebut bintang-bintang, sedang surah An Najm dibuka dengan menyebut bintang pula.
2. Dalam surah Ath Thuur disebutkan tuduhan orang kafir bahawa Al Qur'an dibuat oleh Nabi Muhammad s.a.w. sedang dalam surah An Najm ditegaskan bahawa Al Qur'an itu benar-benar wahyu dari Allah.
3. Dalam surah Ath Thuur diterangkan bahwa Nabi Muhammad s.a.w. selalu berada di bawah inayah Allah, sedang dalam surah An Najm dibayangkan bagaimana kebesaran dan kemuliaan Nabi Muhammad s.a.w.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komentar anda dihargai :)

SILA PERHATIKAN DAN FAHAMI VIDEO INI . Mudah-mudahan membuka minda dan hati kita. InsyaAllah


Video di bawah adalah syarahan Almarhum Sheikh Ahmed Deedat, semoga Allah memberkati segala usahanya. Peringatan mengenai Al-Quran ini sangat penting dan perlu diketahui oleh setiap muslim di seluruh dunia.




SAMBUNGANNYA DISINI : KLIK