VIDEO PILIHAN JANUARI 2012

Cari Artikel Lain

Tuesday, February 15, 2011

50 [QS:] Qaaf



MUQADDIMAH
Surah Qaaf terdiri atas 45 ayat, termasuk golongan surah-surathMakkiyah diturunkan sesudah surah Al Murssalaat. Dinamai "QAAF" kerana surah ini dimulai dengan huruf "QAAF".
[1] Qaaf. Demi Al-Quran yang melimpah-limpah kemuliaan dan kebaikannya (bahawa sesungguhnya Muhammad adalah Rasul yang diutus memberi peringatan dan amaran).

Menurut hadits yang diriwayatkan Imam Muslim, bahawa Rasulullah SAW senang membaca surah ini pada rakaat pertama sembahyang subuh dan pada shalat hari raya. Sedang menurut riwayat Abu Daud, Al Baihaqy dan Ibnu Majah bahwa Rasulullah SAW membaca surah ini pada tiap-tiap membaca Khutbah pada hari Jum'aat. Kedua riwayat ini menunjukkan bahawa surah QAAF sering dibaca Nabi Muhammad SAW di tempat-tempat umum, untuk memperingatkan manusia tentang kejadian mereka dan ni'mat-ni'mat yang diberikan kepadanya, begitu pula tentang hari berbangkit, hari hisab, syurga, neraka, pahala, dosa, dsb.
Surah ini dinamai juga "Al Baasiqaat", diambil dari perkataan "Al- Baasiqaat" yang terdapat pada ayat 10 surah ini.

Pokok-pokok isinya :
I. Keimanan : Setiap manusia pada hari kiamat akan hadir di padang mahsyar diiring oleh dua orang malaikat, yang seorang sebagai pengiringnya, dan yang seorang lagi sebagai saksi atas segala perbuatannya di dunia. Kebangkitan manusia dari kubur digambarkan sebagai tanah yang kering, setelah disirami hujan hidup kembali; Allah lebih dekat kepada manusia dari urat lehernya sendiri; tiap-tiap manusia didampingi oleh malaikat yang selalu mencatat segala perbuatannya; Allah menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya dalam enam masa.
2. Hukum-hukum : Anjuran bertasbih dan bertahmid kepada Tuhan pada waktu-waktu malam sebelum terbit dan terbenam matahari dan sesudah mengerjakan shalat. Perintah Allah kepada Rasul-Nya agar memberi peringatan dengan ayat-ayat Al Quraan kepada orang yang beriman; anjuran memperhatikan kejadian langit dan bumi.
3. Dan lain-lain : Keingkaran orang-orang musyrik terhadap kenabian dan hari berbangkit; hiburan kepada Nabi Muhammad SAW agar jangan berputus asa dalam menghadapi keingkaran orang-orang kafir Mekah, kerana rasul-rasul dahulu juga menghadapi keingkaran kaumnya masing-masing; Al Quraan adalah sebagai peringatan kepada orang-orang yang takut kepada ancaman Allah.

PENUTUP
Sebagaimana halnya surah-surah Makkiyah pada umumnya, maka surah Qaaf mengemukakan hal-hal yang berhubungan dengan kebangkitan, syurga dan neraka, mengemukakan bahawa keingkaran orang-orang kafir kepada Nabi itu adalah wajar,kerana rasul-rasul dahulu juga diingkari dan didustakan oleh umat-umatnya.

HUBUNGAN SURAH QAAF DENGAN SURAH ADZ DZAARIYAAT.
1. Pada surah Qaaf disebutkan hal-hal mengenai hari berbangkit, pembalasan, syurga dan neraka; sedang surah Adz Dzaariyaat dimulai dengan menerangkan bahwa semua itu adalah benar dan pembalasan pada hari kiamat itu benar akan terlaksana.
2. Pada surah Qaaf disebutkan secara sepintas lalu pembinasaan umat-umat dahulu yang mendustakan rasul-rasul sedang pada surah Adz Dzaariyaat diterangkan keadaan mereka dengan agak terperinci.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komentar anda dihargai :)

SILA PERHATIKAN DAN FAHAMI VIDEO INI . Mudah-mudahan membuka minda dan hati kita. InsyaAllah


Video di bawah adalah syarahan Almarhum Sheikh Ahmed Deedat, semoga Allah memberkati segala usahanya. Peringatan mengenai Al-Quran ini sangat penting dan perlu diketahui oleh setiap muslim di seluruh dunia.




SAMBUNGANNYA DISINI : KLIK