VIDEO PILIHAN JANUARI 2012

Cari Artikel Lain

Thursday, April 14, 2011

64 [QS:] At Taghaabun (Hari Dinampakkan Kesalahan-kesalahan)




MUQADDIMAH
Surah ini terdiri atas 18 ayat, termasuk golongan surah-surah Madaniyyah dan diturunkan sesudah surah At Tahrim.
Nama At Taghaabun diambil dari kata "At Taghaabun" yang terdapat pada ayat ke 9 yang ertinya "hari dinampakkan kesalahan-kesalahan".
[9]
(Ingatkanlah) masa Allah menghimpunkan kamu pada hari perhimpunan (untuk menerima balasan), – itulah hari masing-masing nampak kerugiannya. Dan (ingatlah), sesiapa yang beriman kepada Allah serta mengerjakan amal soleh, nescaya Allah mengampunkan dosa-dosanya dan memasukkannya ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; yang demikian itulah kemenangan yang besar.


Pokok-pokok isinya :
I. Keimanan : Seluruh isi alam bertasbih kepada Allah SWT, penjelasan tentang kekuasaan Allah SWT serta keluasan ilmu-Nya; penegasan bahawa semua yang terjadi dalam alam ini adalah atas izin Allah.
2. Hukum-hukum : Perintah ta'at kepada Allah dan Rasul; perintah supaya bertakwa dan menafkahkan harta.
3. Dan lain-lain : Peringatan kepada orang-orang kafir tentang nasib orang-orang dahulu yang menderhakai rasul-rasul; diantara isteri-isteri dan anak-anak seseorang ada yang menjadi musuh baginya; harta dan anak-anak adalah cobaan dan ujian bagi manusia.

PENUTUP
Pada surah At Taghaabun Allah memberi peringatan kepada kaum musyrikin tentang azab yang ditimpakan kepada umat-umat sebelumnya dan memberi hiburan kepada Nabi bahawa keingkaran orang-orang kafir itu tidak akan mendatangkan kemudaratan kepadanya. HUBUNGAN SURAH AT TAGHAABUN DENGAN SURAH ATH THALAAQ.
Dalam surat At Taghaabun diterangkan bahwa diantara isteri-isteri dan anak-anak ada yang menjadi musuh, dan permusuhan antara suami dan isteri mungkin membawa kepada perceraian (talaq), maka dalam surat Ath- Thalaaq diterangkan hukum-hukum talaq secara ringkas.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komentar anda dihargai :)

SILA PERHATIKAN DAN FAHAMI VIDEO INI . Mudah-mudahan membuka minda dan hati kita. InsyaAllah


Video di bawah adalah syarahan Almarhum Sheikh Ahmed Deedat, semoga Allah memberkati segala usahanya. Peringatan mengenai Al-Quran ini sangat penting dan perlu diketahui oleh setiap muslim di seluruh dunia.




SAMBUNGANNYA DISINI : KLIK